Skip to content

7 tips om spam te voorkomen

Iedereen die gebruik maakt van een e-mailadres ontvangt spam. Dit is inmiddels helaas een feit. Vroeger werden reclamefolders in de brievenbus gedaan totdat iemand een “NEE – NEE sticker” bedacht. Over het algemeen houden folderverspreiders zich hier netjes aan. Dit werkt alleen niet bij spam, hiervoor zijn andere oplossingen bedacht. In dit artikel wordt spam behandeld: hoe kunt u spam voorkomen? Als uitgangspunt gebruiken we steeds jthosting.nl als voorbeeld, maar uiteraard kunt u dit vervangen door uw eigen domeinnaam.

Wat is spam
Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten. De eerste spam werd verstuurd in 1978 door het toenmalige Digital Equipment Corporation waarin reclame werd gemaakt voor een open dag. Het eerste gebruik van de term “spam” als ongewenste reclame wordt toegeschreven aan Monty Python. In deze hilarische sketch wordt te pas en te onpas “spam” (ingeblikt vlees) aan alles toegevoegd waardoor niets meer normaal kan functioneren. Op deze manier beïnvloed spam tegenwoordig ook onze e-mailadressen.

Voorkom spam
Dit is een open deur, maar leuk om mee te beginnen: het voorkomen van spam voorkomt een hoop ergernis! Hier volgen een aantal tips waardoor spam tot een minimum beperkt kan worden.

Tip 1
Gebruik verschillende e-mailadressen. Een aantal voorbeelden kunnen zijn:
– bedrijven@jthosting.nl;
– spam@jthosting.nl;
– prive@jthosting.nl;
– mijnnaam@jthosting.nl;
Door het gebruik van verschillende e-mailadressen kan spam gekanaliseerd worden. Voor de bedrijven die de vaste lasten faciliteren kan goed “bedrijven” gebruikt worden. Dit maakt het direct ook overzichtelijk voor u om te weten dat de email die hier binnenkomt voornamelijk uit zakelijke correspondentie zal bestaan. Onduidelijke of misschien zelfs onbetrouwbare websites kunt u “spam” voor gebruiken. U ontvangt dan wel de email, maar hoeft hier niet perse naar te kijken.

Tip 2
Gebruik een vals, tijdelijk e-mailadres. Het is mogelijk om bij speciale websites een tijdelijk e-mailadres aan te maken zodat u bijvoorbeeld wel gebruik kunt maken van een dienst, maar niet de email ontvangt. U kunt dit doen bij http://spambox.us/nl_NL/ of http://jetable.org. Na verloop van tijd vervalt het e-mailadres namelijk.

Tip 3
Schrijf u niet uit voor berichten van onbetrouwbare afzenders. Onderaan email staat vaak een “unsubscribe” of “uitschrijven” link waarmee u zich uit kunt schrijven voor een bepaalde mailing. Doe dit nooit, tenzij u de afzender 100% vertrouwd (de Nuon, KPN, Vodafone, Wehkamp, etc.). Wanneer u bij spam op “unsubscribe” klikt bevestigd u aan de spammer dat het e-mailadres correct is en zult u nog meer spam ontvangen.

Tip 4
Reageer nooit op spamberichten. Schrijf nooit iets terug, ook niet dat u geen email meer wilt ontvangen. Hierdoor bevestigd u dat het e-mailadres dat gebruikt wordt correct is en zult u nog meer spam ontvangen.

Tip 5
Schrijf u uit voor berichten van betrouwbare afzenders. Ontvangt u veel nieuwsbrieven, aanbiedingen en uitnodigingen van betrouwbare afzenders? Klik dan wél op “unsubscribe” of “uitschrijven”. Bij sociale media zoals Twitter en Facebook kunt u in de instellingen bepalen voor welke zaken u een email wilt ontvangen en voor welke zaken niet. Dit beperkt ook de hoeveelheid spam.

Tip 6
Gebruik voor grote groepen afzenders de BCC en vraag anderen (bijvoorbeeld de sportvereniging) om dit ook te doen. Hierdoor zijn de e-mailadressen van alle andere ontvangers niet zichtbaar voor de ontvanger. Wanneer zo een mailbericht wordt onderschept of bij een spamnetwerk terechtkomt zijn in een keer een hele groep adressen bekend.

Tip 7
Zet uw e-mailadres niet op een website of internetforum. Gebruik de tijdelijke e-mailadressen voor uit tip 2 als u een vraag heeft voor een forum en daar eigenlijk nooit meer gebruik van wilt maken. Spammers vinden veel e-mailadressen door fora af te zoeken. Door uw e-mailadres niet op een website te plaatsen, maar gebruik te maken van een contactformulier beperkt u ook de hoeveelheid spam.

Scroll To Top